Posted 3 years ago
Loetzforever
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The vase (PN III 2294, 1925) was designed by Marey-Beckert-Schider for the exhibition "Painted Glass" in the Museum of Decorative Arts in Prague in 1924 and shown one year later at the "Exposition internationale des arts decoratifs et modern" in Paris in 1925, (for the production number, see "Lötz" (Ricke) Volume 1, page 291, figure number 44). At this exhibition three groups of glasses (version 227 & 228, some Prutscher designs and iridescent glasses) were shown, including this etched flashed glass with painting, see the design drawing in the book "Das Böhmische Glas" from the Passau Glass Museum, Volume VI, page 25 (1*). White opal glass was covered with colorless glass and then a foot made of red glass was attached, then etched like ice-glass and painted with black solder and enamel, height 15.2 cm.
The box (PN III 2167, 1924) was designed by Otto Wilms (2*) for the exhibition in Prague, and it was probably also shown in Paris (see the photo by Lötz (Ricke) on page 301). It is often wrongly attributed to Ms. Beckert-Schider. For the Wilms design, see the illustration in Ms. Jitka Lnenickova's catalog "Glass from the Bohemian Forest" from the Forest Museum in Zwiesel, page 65.
Colorless glass inside lemon yellow, outside blue overlaid, three attached black painted ball feet, etched like ice glass, stylized decoration and black lid knob, height 16.5 cm.
1 * For Marey-Beckert-Schider see also the drafts PN III 2295 and PN III 2296, in Lötz (Ricke) Volume 2, page 248 and in "Das Böhmische Glas" Volume VI, page 35, No. VI 30 and on page 34, No. VI 28.
2 * It is not yet clear to me whether the complete can or just its decor was designed by Otto Wilms.
In general about etched glass, the article by Warren R. Galle 'at Lötz.com:
https://www.loetz.com/featured-articles/loetz-cameo-and-acid-cutback-decoration
Marey-Beckert-Schider und Otto Wilms für Loetz.
Die Vase (PN III 2294, 1925) wurde von Marey-Beckert-Schider für die Ausstellung "Bemaltes Glas" im Kunstgewerbemuseum Prag 1924 entworfen und ein Jahr später auf der "Exposition internationale des arts decoratifs et modernes" 1925 in Paris gezeigt, (zur Produktions-Nummer siehe "Lötz" (Ricke) Band 1, Seite 291, Abbildung Nummer 44). Auf dieser Ausstellung wurden drei Gruppen von Gläsern (Ausführung 227 & 228, einige Prutscher Entwürfe und irisierte Gläser) gezeigt, unter anderem dieses geätzte Überfangglas mit Malerei, siehe dazu die Entwurfs-Zeichnung in dem Buch "Das Böhmische Glas" aus dem Passauer Glasmuseum, Band VI, Seite 25 (1*). Weißes Opalglas wurde mit farblosem Glas überfangen und anschließend ein Fuß aus rotem Glas angesetzt, danach eisglas-artig geätzt und mit Schwarzlot und Emaille bemalt, Höhe 15,2 cm.
Die Dose (PN III 2167, 1924), wurde von Otto Wilms (2*) für die Ausstellung in Prag entworfen, vermutlich wurde sie auch in Paris gezeigt (siehe das Foto bei Lötz (Ricke) Seite 301). Sie wird oft fälschlich Frau Beckert-Schider zugeschrieben. Zu dem Wilms- Entwurf siehe die Abbildung in dem Katalog von Frau Jitka Lnenickova "Glas aus dem Böhmerwald" aus dem Waldmuseum in Zwiesel, Seite 65.
Farbloses Glas innen zitronengelb, außen blau überfangen, drei angesetzte schwarz bemalte Kugelfüße, eisglas-artig geätzt, stilisierter Dekor und schwarzer Deckelknauf, Höhe 16,5 cm.
1* Zu Marey-Beckert-Schider siehe auch die Entwüfe PN III 2295 und PN III 2296, bei Lötz (Ricke) Band 2, Seite 248 und bei "Das Böhmische Glas" Band VI, Seite 35, Nr. VI 30 und auf Seite 34, Nr. VI 28.
2* Ob die komplette Dose oder nur deren Dekor von Otto Wilms entworfen wurde, ist mir noch nicht klar.
Generell zu geätztem Glas der Artikel von Warren R. Galle' bei Lötz.com:
https://www.loetz.com/featured-articles/loetz-cameo-and-acid-cutback-decoration
I really appreciate your posts on various aspects of Loetz designs and the designers; it is wonderful information, and really is helpful to see photos of the accompanying pieces- thank you!
Thank you to all, Merci beaucoup à tous, Dankeschön an alle!