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Loetzforever
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The forerunners of these vessels are the rose water sprinklers manufactured in Persia in the 18th century. The Tiffany company manufactured the first Favrile glasses in such shapes around 1898, which were then taken up by the Lötz company. In 1897 there was an exhibition of Tiffany glass in Reichenberg (Pazaurek, 1901); it cannot be ruled out that the first rose water blasting vessels were shown there.The contemporary Tiffany products were also featured in the magazine "The Studio" number 14 from 1898. The vessels from Lötz differ from those from Tiffany in that they were much more down-to-earth and compressed in their appearance. The first vessel of this type appeared in the list of cutting patterns in 1898 with the PN I 7504, followed by PN I 7633 with a squat body and shaped lip. This was followed by:
PN I 7636, PN I 7637, PN I 7639, PN I 7640, PN I 7646, PN I 7657, PN I 7753, PN I 7801 (with smooth lip), PN I 7981, PN I 7972, PN I 7988 (vessel without belly and smooth lip).
The following vessels were commissioned for Max Emanuel: 346/335 (new 660), 346/375, 346/389, 346/390, 346/669/8
The Bakalowits company also ordered such products: 85/3683, 85/3684, 85/3685.
From 1900, when the patterns were rearranged, until 1907 there are some examples such as PN II 49, PN II 59, PN II 77, PN II 98/99/100, PN II 224, PN II 300/301/302/303 / 304/305. Hofstätter designed the PN II 377 for the World Exhibition in Paris in 1900. This was followed by PN II 456 with Nautilus decor, PN II 599, PN II 676. One of the few patterns that have survived from around 1901 is 1/258 with a silver leaf. Then followed in 1904 PN II 1354 and 1357 in silver iris with frills. Furthermore, several vessels with leaf supports e.g. PN II 1659. From 1905, PN II 2796-2800, 1907 there were the last cuts of this type: PN II 4940-44. After that, no more such vessels were made. Some vessels have already been shown here on CW. The most interesting can be found here:
https://www.collectorsweekly.com/stories/96683-a-loetz-sprinkler-vase
https://www.collectorsweekly.com/stories/61599-loetz-jip-snake-with-pg-29
Seen here:
PN II 305, blue iris, probably decor I / 162 (possibly I/161) 24 cm, this form was shown at the Paris World Exhibition in 1900. Unfortunately, in Ms. Jitka Lnenickova's pattern book, on which the glass pattern cut can be seen on the cover, it is not exactly clear in which decor it was exhibited there. The same shape is shown in the catalog "Loetz 1900, Verre de Boheme" of the museum in Conches in cobalt papillon on the title page and on page 33.
PN I 7637, creta with decor IV / 744, 25.8 cm
PN I 7637, candia Papillon, 25.5 cm
PN I 7646, creta Papillon, 26 cm
PN II 1354, candia silver iris, decor "ruffles"
PN I 7636, PG 7501, 24 cm
PN II 244 and 346/335 (Max Emanuel), creta, decor?
PN I 1/258, creta Rusticana, 32.4 cm
Loetz: Rosenwassersprenggefäße und ihre Verwandten.
Vorläufer dieser Gefäße sind die im 18. Jahrhundert in Persien gefertigten Rosenwassersprinkler. Die Firma Tiffany fertigte um 1898 die ersten Favrile-Gläser in solchen Formen an, die dann von der Firma Lötz aufgegriffen wurden. 1897 fand in Reichenberg eine Ausstellung von Tiffany-Glas statt (Pazaurek, 1901), es ist nicht auszuschließen, daß dort schon die ersten Rosenwassersprenggefäße gezeigt wurden. Auch waren in der Zeitschrift "The Studio" Nummer 14 von 1898 die zeitgenössischen Tiffany Produkte abgebildet. Die Gefäße von Lötz unterscheiden sich zu denen von Tiffany in sofern, daß sie sehr viel bodenständiger und gestauchter in ihrem Erscheinungsbild waren. Das erste Gefäß dieser Art erschien im Verzeichnis der Schnittmuster 1898 mit der PN I 7504, danach kam PN I 7633 mit einem gedrungenen Körper und geformter Lippe. Hierauf folgten:
PN I 7636 , PN I 7637, PN I 7639, PN I 7640, PN I 7646, PN I 7657, PN I 7753, PN I 7801 (mit glatter Lippe), PN I 7981, PN I 7972, PN I 7988 (Gefäß ohne Bauch und glatter Lippe).
Für Max Emanuel wurden folgende Gefäße in Auftrag gegeben: 346/335 (neu 660), 346/375 , 346/389, 346/390, 346/669/8
Auch die Firma Bakalowits bestellte solche Produkte: 85/3683, 85/3684, 85/3685.
Ab 1900, als die Schnittmuster neu geordnet wurden, finden sich bis 1907 einige Beispiele wie PN II 49, PN II 59, PN II 77, PN II 98/99/100, PN II 224, PN II 300/301/302/ 303/304/305. Hofstätter entwarf 1900 für die Weltausstellung in Paris die PN II 377. Danach folgten PN II 456 mit Nautilus Dekor, PN II 599, PN II 676. Eines der wenigen erhaltenen Schnittmuster aus der Zeit um 1901 ist 1/258 mit Silberblatt. Dann folgt 1904 PN II 1354 und 1357 in Silberiris mit Rüschen. Ferner mehre Gefäße mit Blattauflagen z.B PN II 1659. Ab 1905, PN II 2796-2800, 1907 gab es die letzten Schnitte dieser Art: PN II 4940-44. Danach wurden wohl keine solchen Gefäße mehr hergestellt. Hier auf CW wurden schon einige Gefäße gezeigt. Die interessantesten finden Sie hier:
https://www.collectorsweekly.com/stories/96683-a-loetz-sprinkler-vase
https://www.collectorsweekly.com/stories/61599-loetz-jip-snake-with-pg-29
Hier zu sehen:
PN II 305, blau iris, vermutlich Dekor I/162 (eventuell I/161) 24 cm, diese Form wurde auf der Pariser Weltausstellung 1900 gezeigt. Leider ist im Schnittmusterbuch von Frau Jitka Lnenickova, auf welchem der Glas-Musterschnitt auf dem Umschlag zu sehen ist, nicht genau ersichtlich, in welchem Dekor sie dort ausgestellt wurde. Die gleiche Form ist im Katalog "Loetz 1900, Verre de Boheme" des Museums in Conches in cobalt papillon auf dem Titelblatt und auf Seite 33 abgebildet.
PN I 7637, creta mit Dekor IV/744, 25,8 cm
PN I 7637, candia Papillon, 25,5 cm
PN I 7646, creta Papillon, 26 cm
PN II 1354, candia Silberiris, Dekor "Rüschen"
PN I 7636, PG 7501, 24 cm
PN II 244 und 346/335 (Max Emanuel), creta, Dekor ?
PN I 1/258, creta Rusticana, 32,4 cm
Looove!.. the blue!
All beautiful examples especially the first one! Thanks for taking the time to share this information.
I thank everyone, especially for the comments.
you are just blowing away everyone with your collection of glass and your threads your putting out with them are always nice to read and just full of useful information ... very cool .have a good day..