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Loetzforever
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Contrary to the claims of several auction houses and antique dealers, this glass is probably not a design by Marie Kirschner, although she used the decorative feature "optically rolled at an angle" very often. Her designs are more spherical (see:https://www.collectorsweekly.com/stories/300410-ltz-marie-kirschner-pn-1090-48-1090), and there is no corresponding paper pattern. This series was produced in 10 sizes (from 50 to 310 mm) for various dealers worldwide. There was also a vessel in the same shape with a different production number (PN II 2487, 261 mm). A lid could also be ordered for the production number II 2484/I, which was made for Ludwig Besaß in Warsaw. This was made with a cutout on the edge for a spoon and was probably used for a punch bowl or a food storage container. The series was very popular and was made in over 30 designs. You can see two of them here.
The following designs are noted on the patterns:
Crystal obliquely rolled light Iris, PG. 2484, Creta 1/509, Crystal optical (design 823 and 900), Titania 2534 (dark blue and green),
Titania 2503, 2512, 2535, 4212 and 5032, Titania opal with pensée Gre. 4252, Titania 4253 with ruby ??gradient, Titania orange opal with leaf green Gre. 4252, Titania citron colorful and spotted 2484, Titania May green with pink 5042, Carrageen 2420, Carrageen citro brown gradient, Candia silver iris and silver iris II, Creta silver iris, Candia version 23, 36, 38, and 136, Ciselé yellow-green, silver iris inside enamel dark blue and brown crumbs with steel gray, Opal Phenomenon 2/177, pink Melusin, leaf green gradient, Flamarion gray with pink, gray with Pensée, yellow-green martele' in version 36, version 43 (opal with steel gray spun obliquely rolled), orange opal with decoration 632, Version 136 without overlays, pink version 119, Blue version 140, Markart version 146 (also in red), Imperial red smooth, seed green smooth, Royal green version 145, camellia red version 145. (Source "Lötz/ Series II. Jitka Lnenickova)
The design was made for the following dealers:
P. Wendt in Venice, Ludwig Fränkel in Berlin, Bawo & Dotter in New York, Bernhard Mazzarella in Naples, Carl Schappel in Novy Bor, the Vienna Arts and Crafts Association, for Leopold Bauer and for Lindenberg & Co in Berlin.
Design 1905, PN 2484/8, crystal, rolled obliquely, light iris. Probably made for B. Mazzarella in Naples. Height 20 cm
Design 1905, PN 2484/6 for Carl Schappel, version 136 without overlays, blue aventurine. Blue opal with melted aventurine glass flakes, colorless overlay, blown into the mold and inflated, reduced and iridescent. Height 15.4 cm
Loetz, 1905, PN II 2484/8 und II 2484/6
Entgegen der Behauptung von etlichen Auktionshäusern und Antiquitätenhändlern ist dieses Glas wahrscheinlich kein Entwurf von Marie Kirschner, obwohl sie das Dekormerkmal "optisch schiefgewalzt" sehr oft angewendet hat. Ihre Entwürfe sind mehr kugelförmig (siehe: https://www.collectorsweekly.com/stories/300410-ltz-marie-kirschner-pn-1090-48-1090), ferner existiert auch kein entsprechend passendes Papiermuster.
Dieses Serie wurde in 10 Größen (von 50 bis 310 mm) für die verschiedensten Händler weltweit hergestellt. Es gab auch ein Gefäß in derselben Form mit einer anderen Produktionsnummer (PN II 2487, 261 mm). Zu der Produktionsnummer II 2484/I, die für Ludwig Besaß in Warschau gefertigt wurde, konnte zusätzlich ein Deckel bestellt werden. Dieser wurde mit einem Ausschnitt am Rand für einen Löffel gefertigt und diente wahrscheinlich für eine Bowle oder ein Aufbewahrungsgefäß für Lebensmittel. Die Serie war wohl sehr beliebt und wurde in über 30 Dekoren ausgeführt. Hier können Sie zwei davon sehen.
Auf den Schnittmustern sind folgende Dekore vermerkt:
Kristall schief gewalzt hell Iris, PG. 2484, Creta 1/509, Kristall optisch (Dekor 823 und 900), Titania 2534 (dunkelblau und grün),
Titania 2503, 2512, 2535, 4212 und 5032, Titania opal mit pensée Gre. 4252, Titania 4253 mit Rubin verlaufend, Titania orangeopal mit blattgrün Gre. 4252, Titania citron bunt und gefleckt 2484,
Titania maigrün mit rosa 5042, Carrageen 2420, Carrageen citro braun verlaufend, Candia Silberiris und Silberiris II, Creta Silberiris,
Candia Ausführung 23, 36, 38, und 136, Ciselé gelbgrün, Silberiris innen Email dunkelblau und braunen Krösel mit Stahlgrau gesonnen, Opal Phänomen 2/177, rosa Melusin, Blattgrün verlaufend, Flamarion grau mit rosa, grau mit Pensée, Gelbgrün martele' in Ausführung 36, Ausführung 43 (Opal mit stahlgrau gesponnen schief gewalzt), Orangeopal mit Dekor 632
Ausführung 136 ohne Auflagen, Rosa Ausführung 119
Blau Ausführung 140, Markart Ausführung 146 (auch in rot)
Kaiserrot glatt, Saatgrün glatt, Königsgrün Ausführung 145, Kamelienrot Ausführung 145.
(Quelle "Lötz/ Serie II. Jitka Lnenickova)
Ausgeführt wurde der Entwurf für folgende Händler:
P. Wendt in Venedig, Ludwig Fränkel in Berlin, Bawo & Dotter in New York, Bernhard Mazzarella in Neapel, Carl Schappel in Novy Bor, dem Wiener Kunstgewerbe Verein, für Leopold Bauer und für Lindenberg & Co in Berlin.
Entwurf 1905, PN 2484/8, kristall schiefgewalzt, hell Iris. Vermutlich für B. Mazzarella in Neapel hergestellt. Höhe 20 cm
Entwurf 1905, PN 2484/6 für Carl Schappel, Ausführung
136 ohne Auflagen, blau Aventurin. Blauer Opal mit aufgeschmolzenen Aventuringlaskröseln, farblos überfangen in die
Form geblasen aufgetrieben, reduziert und irisiert. Höhe 15,4 cm
Many thanks. Thorough. !!!!,
Just imagine...a Titania punch bowl! Amazing!