Posted 2 years ago
Loetzforever
(94 items)
This vase is one of my favourites. For me it is the epitome of Art Nouveau. He tried to integrate nature into industrial life in art and architecture. It got its name from the German cultural magazine "Jugend" founded by Georg Hirth in Munich in 1895 and was a forward-looking counter-movement of young artists and craftspeople to historicism. Its roots can be found in the art and craft movement and in Japanese applied arts, among other things. Plant motifs were a common part of Art Nouveau, the water lily symbolized chastity and mourning.
The Lötz company understood very well how to produce mysterious glasses with water landscapes in this style. Her fantastic works from around the turn of the century can hardly be surpassed (PG 392, 393 and PN 421, 422).
The vase shown has a multiple indented shape that ends in a wavy edge. The decor consists of flowing lines in which lily pads float. The silver-yellow interior has a fantastic shimmer that only makes the beautiful blue water shine in daylight (...from which the mystical water nyphe "Naia" then rises...).
Since most of the patterns from this period between 1901/02 were lost, there is unfortunately no PN for this vase. An identical vase is shown on the title page "Art Nouveau Glass" Hilde Rakebrand Collection, Schloss Pillnitz Exhibition 1981.
Draft 1901, decor: Size 1/696 Candia inside silver. Thin opal glass underlay with silver yellow powder, the colorless top layer spun silver yellow, above leaf-like silver yellow spots.
Model-blown and shaped, mouth wavy and pressed five times, reduced and iridescent. H. 14 cm
See also here: https://www.loetz.com/decors-a-z/phaenomen-genres/phaenomen-genres-enter-here/pg-1-696
Lötz 1901, PG 1/696
Diese Vase gehört zu meinen Favoriten. Sie ist für mich der Inbegriff des Jugendstils. Dieser versuchte, in Kunst und Architektur die Natur in das industrielle Leben zu integrieren. Er erhielt seinen Namen von der deutschen Kulturzeitschrift "Jugend" die von Georg Hirth 1895 in München gegründet wurde und war eine vorwärts gewandte Gegenbewegung junger Künstler und Kunsthandwerker zum Historismus. Seine Wurzeln sind unter anderem in der Art und Craft Bewegung und im japanischen Kunstgewerbe zu finden. Pflanzenmotive waren ein häufiger Bestandteil im Jugendstil, die Seerose symbolisierte die Keuschheit und die Trauer.
Die Firma Lötz hat es sehr gut verstanden, geheimnisvolle Gläser mit Wasserlandschaften in diesem Stil herzustellen. Ihre phantastischen Arbeiten um die Jahrhundertwende sind wohl kaum zu übertreffen (PG 392, 393 und PN 421, 422).
Die gezeigte Vase hat eine mehrfach eingedrücke Form, die in einem wellenförmigen Rand abschließt. Der Dekor besteht aus fließenden Linien, in denen Seerosenblätter schwimmen. Der silbergelbe Innenüberfang hat einen phantastischen Schimmer, der nur im Tageslicht das schöne blaue Wasser zum leuchten bringt (...aus dem dann die mystische Wassernyphe "Naia" aufsteigt...).
Da die Schnittmuster aus dieser Zeit zwischen 1901/02 größtenteils verloren gingen, gibt es leider keine PN dieser Vase. Eine identische Vase ist abgebildet auf der Titelseite "Jugendstilglas" Sammlung Hilde Rakebrand, Ausstellung Schloss Pillnitz 1981.
Entwurf 1901, Dekor: Gre 1/696 Candia innen Silber. Dünner Opalglasunterfang mit Silbergelbpulver, die farblose Deckschicht silbergelb umsponnen, darüber blattartige Silbergelbtupfen.
Modelgeblasen und geformt, Mündung fünffach gewellt und gedrückt, reduziert und irisiert. H. 14 cm
Siehe auch hier: https://www.loetz.com/decors-a-z/phaenomen-genres/phaenomen-genres-enter-here/pg-1-696
my sincere congratulations magnificent piece of art and great post...
Absolutely beautiful! Very nice article too.
Beautiful, substantial piece. Congratulations!
Thank you to all, Merci beaucoup à tous, Dankeschön an alle!