Posted 3 months ago
Loetzforever
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Glass goblets were probably made in all periods of glass production. At the same time as the Lötz company, the Daum company in Nancy was producing similar products around 1900. Six of these goblets are kept in the "Collection du musee des Beaux-Arts de Nancy". They are very naturalistic and fine, worked in the form of plants (thistle, pasque flower, anemone, tulip and rose). At Lötz, such forms were produced under PN I 502 to 506 in a stylized form as a bowl for metal mounting. Later, other manufactories took up this topic, such as the Schneider company.
I do not know whether the Lötz company made such objects later, but it can be assumed that there were similar glasses in tango colors.
This cup, PN I 7740/1 was made in 1899 for Julius Mühlhaus & Co. It was also available under the designation PN I 7740 with four blades. It was also made in PG 166, PG 6893 and in Helios. The company Julius Mühlhaus & Co. had the Com. No. 9544 and 1261. The company was based in Haida. The Mühlhaus manufactory sourced its raw glass from many different glassworks. The collaboration with the Lötz manufactory can be traced back to the 1880s and into the 1930s. The spectrum of goods ordered was wide and ranged from commissioned work from one's own designs to the purchase of raw products that were offered under one's own company name (Lötz cut index, volume II, Jitka Lnenickova).
Draft 1899, PN I 7740/1, version Pampas blue. Dark blue
underlaid glass, silveryellow on a colorless top layer
Powder melting, irregularly spunon net decoration, modelblown and shaped, attached blue foot with silveryellow crumbs, reduced and iridescent. Height 32cm.
https://d3h6k4kfl8m9p0.cloudfront.net/stories/sHCoz1yeBbCSftsGvyJZJg.jpg
Lötz: PN I 7740/1, Pokal, cobalt Pampas
Glaspokale wurden wahrscheinlich in allen Perioden der Glasherstellung gefertigt. Zeitgleich mit der Firma Lötz fertigte um 1900 die Firma Daum in Nancy ähnliche Produkte an. Im Museum "Collection du musee des Beaux-Arts de Nancy" werden sechs dieser Pokale aufbewahrt. Sie sind sehr naturalistich und fein, in Form von Planzen gearbeitet (Distel, Kuhschelle, Anemone, Tulpe und Rose). Bei Lötz wurden solche Formen unter der PN I 502 bis 506 in stilisierter Form als Kuppa zur Metall-Montierung hergestellt. Später griffen andere Manufakturen dieses Thema auf, wie zum Beispiel die Firma Schneider.
Ob die Firma Lötz in späterer Zeit noch solche Objekte gefertigt hat, ist mir nicht bekannt, aber es ist zu vermuten, daß es ähnliche Gläser in Tangofarben gab.
Dieser Pokal, PN I 7740/1 wurde 1899 für Julius Mühlhaus & Co hergestellt. Es gab ihn auch unter der Bezeichnung PN I 7740 mit vier Blättern. Ferner wurde er in PG 166, PG 6893 und in Helios hergestellt. Die Firma Julius Mühlhaus & Co. hatte die Com. Nr. 9544 und 1261. Der Sitz der Firma befand sich in Haida.
Die Manufaktur Mühlhaus bezog ihr Rohglas aus vielen verschiedenen Glaswerken. Die Zusammenarbeit mit der Manufaktur Lötz ist ab den 1880er bis in die 1930er Jahre nachweisbar. Das Spektrum der bestellten Waren war breit gefächert und reichte von Auftragsarbeiten von eigenen Entwürfen bis zur Abnahme von Rohprodukten, die unter dem eigenen Firmennamen angeboten wurden (Lötz Schnittverzeichnis, Band II, Jitka Lnenickova).
Entwurf 1899, PN I 7740/1, Ausführung blau Pampas. Dunkelblau
unterfangenes Glas, auf farbloser Deckschicht silbergelbe
Pulveraufschmelzung, darüber unregelmäßig aufgesponnener Netzdekor, modelgeblasen und geformt, angesetzter blauer Fuß mit silbergelben Kröseleinschmelzungen, reduziert und irisiert.
Höhe 32 cm.
https://d3h6k4kfl8m9p0.cloudfront.net/stories/sHCoz1yeBbCSftsGvyJZJg.jpg
Now you're talkin
Hi, so beautiful trio! And so interesting to read. You write about the The Mühlhaus company from Haida and that they sourced its raw glass from many different glassworks and that the collaboration with the Lötz manufactory can be traced back to the 1880s.
I am searching for exactly that - to succeed to find makers of glass to a refinery also in Haida that time. (Beyermann&Company) Hard to find, probably several (?) but have also been thinking if perhaps Loetz can have made blanks for them, too. Please, where did you find this information? Thanks.